comScore köper MdotLabs för att bekämpa bots

Mätföretaget comScore har nyligen köpt MdotLabs som jobbar med cybersäkerhet för att bekämpa bedrägerier online. Trafik till annonser och webbplatser som kommer ifrån inlärda maskiner, click-farms, bots och annat står för hela 14 miljarder dollar, en nota som världens annonsörer får betala.

Syftet med köpet av MdotLabs är att integrera både verktyg och kunskaper så att comScore ska kunna erbjuda sina kunder en säkrare och mer sann bild över deras investeringar på nätet.

Timing är allt och köpet av MdotLabs kommer lägligt nog samtidigt som comScore ska lansera sina cross-media-mätningar som fångar bland annat upp onlinevideo “With our video launch, the television portion [will be] brought in and in order to have that comparability, you have to make sure the digital portion is all human because the television GRPs are,” sa Anne Hunter, SVP of global marketing strategy på comScore.

Hon förklarar vidare “When marketers who are accustomed to buying television look for an equivalent measurement to analyze their digital campaigns, we think this Mdot acquisition strengthens our offering there because they’ll have a human GRP equivalent. When GRPs get put into cross-platform planning and mix modeling, it’s critical you’re actually calculating human GRP and we see that and are making the investment to make sure we meet clients’ needs.”

Fulton Yancy från comScore i Sverige säger “Jag instämmer av precis samma anledning, för de som vill validera sina mätningar av annonsexponeringar så måste problemet med robotar och ”NHT” åtgärdas. Med detta utökar vi vad som redan är aktivt i våra lösningar.”

> Läs mer här om köpet.