Aktiekursen i analys- och mätföretaget comScore sjönk under måndagen med 35 procent. Frågan är hur detta påverkar företagets försök att konkurrera med Nielsen kring TV-tittarmätningar.
Företaget comScore, en del av analysjättens WPPs stora nät, har nyligen gått ut med att deras revisionskommitté inte har kunnat avsluta en pågående undersökning av vissa “redovisningsfrågor”.
Vad dessa frågor gäller vill man inte kommentera, och man tänker inte heller gå ut med mer information innan SEC (United States Securities and Exchange Commission, en amerikansk tillsynsmyndighet) har tittat på ärendet.
Vi har bara för några veckor sedan rapporterat om comScores satsning på att, medelst en ny TV-mättjänst, utmana ledande mätföretaget Nielsen på deras eget territorium. I samband med den rapporten stoltserade man också med ökade intäkter.
Läs mer: comScore rapporterar ökning av intäkter – och ska lansera en ny TV-mättjänst
Frågan är därför huruvida detta kommer påverka deras satsning, och intäkter. Att ha problematiska “redovisningsfrågor” kan tänkas skrämma bort investerare, utöver sjunkande intäkter och börsvärde.
WPP ökade för några månader sedan (något vi också skrivit om) sitt delägande i företaget. Är det något de kommer få ångra?