Nyligen publicerades en artikel i Huffington Post kring de senaste uppdateringarna av designen av flera stora appar som Instagram eller Apple Music. Det verkar nämligen som att allt fler appar är på väg åt samma håll, och har en design som representerar minimalismens nästa steg.
Artikelförfattaren Michael Horton definierar såväl namnet Complexion Reduction (“för jag kan väl göra det?”) som tre huvudpunkter för vad som utgör denna designtrend:
- Större, starkare rubriker
- Enklare, mer allmängiltiga ikoner
- Mindre färger
“Snart kommer alla våra appars interface se ut att tillhöra samma varumärke”, menar Horton som först såg förändringarna i den senaste designuppdaterinen av Instagram. Den nya, “enklare” designen med tydliga rubriker, stora ikoner och svartvita färger är något vi Instagrammare lärt oss att leva med nu, och Horton menar denna kan återfinnas i allt fler appar som Apple Music och Airbnb.
Den nya designen är onekligen läcker, det måste man erkänna. Det är förstås tråkigt om allt ska se likadant ut, men så är ofta trenderna – det som är originellt i början används av alla året därefter.
Läs mer: Zuckerberg hade rätt – Den nya Instagram-ikonen äger
Horton ger oss i alla fall “den ultimata guiden för Complexion Reduction”. Jag skulle kunna översätta den, men känner att jag inte kan göra författarens underbart hipster-ironiska beskrivningar rättvisa, så jag kopierar den rakt av:
The Ultimate Guide to Complexion Reduction
So you’re sold on CR and ready to hop on the bandwagon? Good, follow these guidelines and you’ll have an award winning app in no time.
- Remove Color. Well okay, you can have one color, but use it extremely sparingly to indicate action. Everything else better be black and white. Let the content of your app bring the color.
- Bigger, Bolder, Blacker Headlines. You see that headline there? Bump it up about 20 to 30 pixels and make it HEAVY.
- Simple, Thin, Recognizable Icons. Your icons better be universal and no color allowed here either. And if you want bonus points order them left to right in this way: home, search, primary action, secondary action, profile.
- Double, NO, Triple your White Space. Maybe even quadruple it. You really can’t go wrong here.
- Make your App Icon Brighter. If you are fiending to design something with flash and color, make it the app icon. This is where you put your personality and brand. And make it stand out!
(Källa: Huffington Post)
Man behöver faktiskt inte använda alla tipsen, Man kan ju bara stå ut lite, lite mer än alla andra. Färger, till exempel, är snart sjukt 2015!
Behöver du hjälp med din annonskampanj på sociala medier, mobiler och surfplattor? Klicka här.