Com Hem är årets ledare inom digital marknadsföring, enligt rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2020”. Den årliga undersökningen rankar svenska företags digitala kundupplevelse, och Com Hem får högst betyg i kategorin ”Digital marknadsföring”.
Den sammanlagda poängen tar också Com Hem till en fjärdeplats totalt bland de 84 företagen.
Det är management- och it-konsultföretaget ”BearingPoint” som för femte året i rad har genomfört undersökningen ”Digital Leaders in Sweden”. Com Hem får högst betyg inom ”Digital marknadsföring” och kammar dessutom hem en fjärdeplats på totalrankingen. Com Hem klättrar därigenom 16 placeringar från fjolårets 20:e plats.
I rapporten bedöms svenska storföretag utifrån 230 kriterier inom kategorierna digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Com Hem når ett genomsnittligt betyg på 3,45 av 5, och det baseras på hur väl företaget har presterat inom samtliga kategorier. Inom digital marknadsföring tar Com Hem ett rejält kliv i digitaliseringsresan och når betyget 3,29 vilket är det högsta betyget av alla 84 företag och en förbättring på 180 procent sedan i fjol.
“Att vi når ett så högt totalbetyg i den här undersökningen och dessutom lyckas vinna inom digital marknadsföring känns otroligt roligt. Som en av Sveriges största aktörer inom uppkoppling är digitalisering en självklarhet för oss på Com Hem, och det här fina resultatet är verkligen ett bevis på att vi finns och syns där våra kunder också befinner sig”, säger Jonas Lundquist, marknadsdirektör på Tele2 Sverige.
Inom digital marknadsföring har Com Hem mätts på förmågan att nå potentiella kunder i digitala kanaler och leda dem till företagets hemsida, genom till exempel digitala annonser, sökordsoptimering och användningen av egna mediekanaler. Com Hem får också höga betyg i kategorin e-CRM (Electronic Customer Relationship Management), där bland annat bedömning av chatt- och uppringningsservice till kunderna räknas in.