Läskjätten Coca-Cola har påbörjat en ny marknadsföringskampanj som involverar Twitter. Nu är det nämligen möjligt att tweeta en Cola till sina vänner.
Konceptet startades av Starbucks som låter människor använda twitter för att skicka en kaffe till en vän som kan tas emot på närmsta Starbucks kafé. Första månaden under kampanjen tjänade Starbucks cirka 1, 3 miljoner kronor och siffran fortsätter att växa.
Nu följer Coca-Cola samma koncept och hoppas på att kunna fortsätta samt utöka sina ”dela” kampanj som blivit en stor hit. Istället för att nu bara kunna hitta dina vänner namn på Colaflaskor kan man personligen skicka en tweet som används som ett presentkort. Priset för en Cola är ungefär 35 sek och man kan skicka hur många man vill till vem man vill, så länge den andra har Twitter.
Problemet för Coca-Cola är att de inte har kaféer som Starbucks. För att plocka upp din gratis-Cola behöver du gå till en bio som tillhör kedjan Regal Cinemas. Tjänsten finns också bara i USA för tillfället.
Kan Coca-Cola ha hittat nästa stora grej för deras företag?
För tillfället vill jag säga att idén är väldigt begränsad. Du måste ta dig till en viss bio-kedja och antagligen kommer du göra det enbart om du faktiskt ska titta på en film.
Dock så ser jag många möjligheter.
Om Coca-Cola kan knyta fler samarbetspartners och göra det möjligt att plocka upp drycken i ett kafé eller butik samt sänka priset så kan det bli stort, och om det finns ett företag som kan lyckas med det så är det just Coca-Cola.
Företag kan gå upp och ner och många frågar vart Coca-Cola står sig idag. Mitt svar är att ett företag med en sån unik idé och sån kreativ marknadsföring kan bara gå uppåt, så länge de alltid hittar nya vägar att ta. Om just detta är vägen att ta vet jag inte, men Coca-Cola har visat ett flertal gånger att de kan åstadkomma det mesta.