CNN ville nå ut till Snapchats yngre publik med tv-showen “The Update”, men efter bara fyra månader ger man nu upp.
“The updated” hade inga egna tv-värdar, inte heller var den specialproducerad för Snapchats publik utan försökte istället ta kurerat innehåll och packa ihop 5 nyheter på 3 minuter. Men trots dessa val för sin tv-show var det bristen på annonsintäkter som till slut fick CNN att stänga dörren.
Bristande annonsintäkter är ju tyvärr det som hela Snapchat lider av. Att locka kidsen är alltid intressant, men när det inte leder till några intäkter så är det tyvärr en affär som alltid går i sank.
Andra aktörer som NBC och National Geographic har varit mer framgångsrika på Snapchat, men det har då krävt en dedikerad redaktion, helt nytt tänk kring hur man ska producera nyheter, ungdomligare innehåll och så vidare. Men att ställa om för att finnas på plattformen kostar, en investering som inte alla medier har råd med idag.
“Snap and CNN have built a great partnership over the years and our teams have enormous admiration for each other. We plan to keep working together and mutually decided to hit pause as we explore the best opportunities for doing that. Our relationship will very much be continuing,” förklarade CNN till Techcrunch.
CNN är inte ensamma med att visa nyheter på Snapchat. Bland andra finner vi NBC (som säger sig ha en mer framgångsrik show), The Washington Post, VICE, NowThisNews, BuzzFeed, The WSJ, Wired, The NYT, The Economist och Mashable.