CNN är Europas största nyhetsvarumärke

En rapport från Ipsos visar att den amerikanska nyhetskanalen CNN har det största “nyhetsvarumärke” i Europa när det kommer till mediekonsumtionen.

CNN når ut till 35 procent av Europas “befolkningselit” – alltså vad Ipsos menar är huvudinkomsttagarna i 20 procent av hushållet, något som motsvarar 13 procent av de unga Européerna över 21 år (cirka 52 miljoner människor).

På andra plats ligger Sky News, med 29 procents räckvidd och så BBC News, med 27 procent på tredjeplatsen.

ipsos-europe_infographic-op-01

Studien – som heter Ipsos Affluent Survey Europe – kommer ut årligen sedan 1995 och är tänkt att hålla koll på Europas inflytelserika och välbärgade elit (så kanske inte något som mäter en vanligt skribent, får man anta…) och mäter såväl nationell som internationell media, inklusive webb.

Läs mer: Twitter-studie visar att användare litar nästan lika mycket på influencers som sina vänner

CNN är förstås glada över detta, och mer information om deras fortsatt ledande ställning bland Europas rikaste kan hittas här.

Behöver du hjälp med att skapa en annonskampanj som når ut till rätt personer? Klicka här