Världsledande nyhetskanalen för finans- och ekonomivärlden, CNBC, har annonserat ett flerårigt samarbete med analysföretaget GlobalWebIndex. Målet är att studera och förstå den moderna, digitala konsumenten.
CNBC, som troligtvis är världens största kanal för affärsrelaterade nyheter, hoppas att man med detta samarbete kan öka sin förståelse av sin egen publik bestående av företagsledare och investerare världen över.
CNBC International lanserade också bara förra månaden en ny egen, marknadsföringsavdelning kallad CNBC Catalyst inom ramen för deras nysatsning på internationell annonsförsäljning. Som en del av denna nysatsning inkluderade man också ett förstärkt data- och analysteam.
“Vårt samarbete med GlobalWebIndex kommer att på ett betydligt sätt öka nivån av data som vi kan analysera”, sade David Evans, data- och insightchef för CNBC Catalyst. “Deras digitala analyser kommer också hjälpa oss med att visa de många metoderna som finns för CNBCs publik att ta del av våra kvalitetsnyheter inom företagsvärlden”, fortsatte han.
Det kan vara ett klokt drag av ett globalt nyhetsbolag att med hjälp av moderna analysmetoder bättre förstå sin kundkrets, och säkert något som fler borde överväga.
Läs mer: Status: Global Marknadsföring