Chromes nya uppdatering kan blockera annonser

Googles webbläsare för Android, Chrome, ska till att få en ny uppdatering. Tanken är att minska antalet data för nedladdning, och göra det lättare för dem med sämre uppkoppling. En bieffekt kan vara att annonserna också blockeras.

I den nya versionen av Chrome för Android, nyligen annonserad av Google, finns ett “Data Saver Mode”. I detta läge ska man kunna spara upp till 70 procent data (enligt Google) genom att helt enkelt ta bort de flesta bilderna på en webbsida. Användaren kan sedan, om den vill, klicka på skärmen för att visa en bild.

Läs mer: Googles mobila Chrome har 800 miljoner användare i månaden

Ett resultat av att stänga av bilderna kan också resultera i att annonserna inte heller visas – vilket i praktiken fungerar som en ad-blocker. Det är inte klart om Google menat det så, men effekten kan bli kännbar för sidor som är beroende av reklamintäkter.

Den nya funktionen kommer att släppas först i Indien och Indonesien, och kommer sedan att expandera till fler länder.