Betalföretaget arvato Financial Solutions ökar sin satsning på e-handel. I september lanserades en ny europeisk betalplattform, AfterPay, och nu har man även rekryterat Christer Pettersson som Head of E-Commerce. Christer skriver även om e-handel och datadrivet här på Dagensanalys.se.
Christer har tidigare jobbat som Nordic E-commerce Manager på researrangören Apollo, onlinechef på Eniro i Sverige och marknads- och e-handelschef på mediehuset IDG.
Vi har ställt några frågor till Christer om varför han efter många år i branschen valt att byta sida – från kund till leverantör.
Hur kommer det sig att du valt att gå till leverantörssidan och fokusera på ett specifikt område inom e-handel?
Jag har ju i många år jobbat med konsumentprodukter och med stora volymer kunder. På senare år har mitt intresse för ett datadrivet arbetssätt och för optimering vuxit, inte minst kring betalning och merförsäljning. Jag vill förstå hur man kan få kunden att ta steget och slutföra sitt köp, och hur kan man sedan fortsätta att kommunicera samt när det är relevant, sälja mer till kunden.
Är inte betalningar på nätet rätt tråkigt, något man måste ha?
Det kan man ju höra ibland, men inget kunde vara mer fel! För alla som jobbar med att driva försäljning i digitala kanaler är betallösningen av helt central betydelse, ingen vill ju missa en kund för att man inte erbjuder tillräckligt många eller tillräckligt enkla betalsätt, som även fungerar på alla typer av enheter.
Så om man håller med och tycker att betallösningar på nätet är viktigt, vad är det man som e-handlare ska tänka på när man vill optimera sin webbutik?
Jag tycker att man som e-handlare, eller annan aktör som säljer helt eller delvis över nätet, mer ska se betalprocessen som en del av den totala kundresan; det är inte något som bara sker i kassan och sedan tar slut.
Allt verkar handla om konvertering och optimering nu för tiden?
Ja, på en mogen marknad som e-handelsmarknaden i Sverige blir ju optimering av alla delar av affären viktig, plus service. Jag tror att fler e-handlare över tid kommer ställa högre krav på sina leverantörer, så att kunden – oavsett om det är e-handlaren själv eller en leverantör som kommunicerar med kunden – får samma bemötande och samma höga servicenivå. Annars är ju risken att man som e-handlare tappar kontrollen över kunden, och inte kan leverera den helhetsupplevelse man vill.
OK, lycka till på nya jobbet! Och visst kommer du fortsätta att skriva här på Dagensanalys.se?
Självklart! E-handel och allt kring det datadrivna är alldeles för spännande för att släppa, och varje gång man träffar en e-handlare lär man sig nya saker och får nya perspektiv.