IAB är förkortningen för organisationen Interactive Advertising Bureau som har till syfte att skydda den digitala annonsaffären ifrån alla dumma människor som vill något annat.
När IAB fick veta att organisationen bakom den mycket populära tjänsten Adblock Plus hade anmält sig till deras konferens Leadership Summit blev det liv i luckan. IAB agerade snabbt med att avboka de anmäla platserna och betala tillbaka anmälningsavgiften. Adblock Plus är inte önskvärda deltagare på någon IAB konferens. Chefen bakom IAB, Randall Rothenberg, tog även tillfället i akt att i falsett skrika sitt budskap till ‘bovarna’ som skapat tillägget.
Han kallar initiativtagarna bakom Adblock Plus för “an unethical, immoral, mendacious coven of techie wannabes.”
Vidare tycker han “they are stealing from publishers, subverting freedom of the press, operating a business model predicated on censorship of content and ultimately forcing consumers to pay more money for less—and less diverse—information. AdBlock Plus claims it wants to engage in dialogue. But its form of dialogue is an incessant monologue.”
Han fortsatte även med att delge sin syn på Adblock Plus affärsmodell med orden “This is what happens when your only motivation, your only metric, is money. For that is what AdBlock Plus is: an old-fashioned extortion racket, gussied up in the flowery but false language of contemporary consumerism.”
Här kan du läsa hela talet om Adblock Plus från chefen på IAB.
Hans tal är intressant att läsa för att förstå hur en man som sent lärt sig om internet ser på världen. En kostymnisse som ska leverera ökade medlemsantal till sin organisation. Enligt Randall är det annonspengarna som ligger till grund för internets existens och fortsatta överlevnad. Och ja, det är klart att alla tjänster på nätet vill tjäna pengar. Okej, kanske inte alla. Det finns fortfarande tjänster därute som skapades med användarna i åtanke och som sedan belönades med deras lojalitet och pengar som exempelvis MineCraft. Men det är ju inte dessa tjänster som Randall pratar om. Han menar ju de där tjänsterna som alltid sett internet som en potentiell pengamaskin. Ett internet där affärer går före användarna.
IAB Senior Vice President och Tech Lab General Manager Scott Cunningham hade helt rätt när han sa “We messed up. As technologists, tasked with delivering content and services to users, we lost track of the user experience.”
Trots att IAB säger att de förstår problematiken fattar de ingenting. När de portar Adblock Plus från sin konferens har de helt tappat bollen. Adblock Plus är en ren reflektion av världens internetanvändare. Tjänsten skulle inte finnas om användarna älskade julgransprydda annonsträd som Aftonbladet.se. Vad IAB borde göra är att bjuda in Adblock Plus och lära sig om dagens verklighet. Men okunskapen vinner över förnuftet och IAB väljer att istället attackera.
Så här står vi nu. I ena ringhörnan har vi kostymnissen med sin miniräknare och andra hörnan världens internetanvändare. Vem kommer att vinna?
Bildkälla: IAB