Teknologin för chattbottar blir bara bättre och mer avancerade. Se bara på Googles exempel när chattbotten bokar hårklippning eller bord på en restaurang. Men det är på andra sidan hos företagen som chattbotten kan göra underverk.
I en studie från Juniper Networks beräknas chattbottarna stå för hela 112 miljarder dollar i försäljning år 2023 samtidigt som handlarna kan spara pengar på personal.
Vi människor ska enligt framtidens spåkula bara konsumera, inte sälja eller producera.
Retailers can expect to cut costs by $439 billion a year in 2023, up from $7 billion this year, as AI-powered chatbots get more sophisticated at responding to customers, förklarar Juniper.
Desto fler som satsar på chattbottar kommer leda till att allt fler konsumenter accepterar dem i sin vardag. Sen kommer den berömda ‘tipping point’ där vi inte kan tänka oss en vardag utan chattbottar. Vi kommer att säga “kommer du ihåg hur vi orkade prata med en människa när man kontaktade kundjtänst. Chattbottar är ju så mycket effektivare”.
Enligt studien är 20 procent redan helt bekväma med att ha en dialog med en chattbott och 80 procent är positiva till att de håller på och utvecklas.
Om du inte redan idag spanar in möjligheterna med en chattbott kanske det är dags. Du vill ju inte hamna efter och vara det där omoderna företaget.