Chatt-dekaler, alltså de större, avancerade versionerna av emojis kan dra in enorma summor. Detta kan ses i exemplet med chattappen Line, som bara på försäljningen av dekalerna håvar in 2,2 miljarder kronor årligen.
Line är inte jättekänt här i norden, men det japanska företaget är ett stort namn på den asiatiska marknaden. Majoriteten av företagets 216 miljoner användare bor just här, och det verkar som om de också gillar att använda klistermärken i sina konversationer.
De olika dekal-paketen kostar mellan 10-20 kronor styck (rapporterar bland annat TechCrunch), men ger ändå ofantliga 2,2 miljarder kronor årligen till företaget – kanske inte så konstigt om användarna dagligen skickar 389 dekaler mellan varandra.
Inte nog med att man drar in en supersumma på själva dekalerna – det finns även en mängd leksaker och souvenirer baserade på dem till salu (som den snälla, stumma björnen Brown) i fysiska butiker i Asien.
Det är utan tvekan ett tecken av tiden. Meddelandetjänsterna har växt starkt de senaste åren, och de flesta uppkopplade idag använder sig av någon form av chatt-app. Facebooks Messenger har hårdlanserats av företaget, tillsammans med smarta bottar och en mängd dekaler till salu.
Läs mer: Whatsapp är hetaste appen just nu
Meddelandetjänster verkar allt mer cementera sin plats som ett sätt att tjäna pengar på – om man är smart.
Behöver du hjälp med att effektivisera din digitala kampanj? Klicka här