Casey är killen som alla Youtube-stjärnor vill härma

Vi har tidigare skrivit om YouTubestjärnan Casey Neistat, som nyligen bestämde sig för att lägga ner sin dagliga videoblogg. Vi funderade då om det berodde på kreativ utbrändhet – men det verkar som att det snarare handlar om att Casey blivit “uppköpt” av mediejätten CNN. Neistat är ännu en YouTuber som tjänat storkovan.

Läs mer: Kända vloggare orkar inte längre och tar en paus från Youtube

Det handlar om stora pengar, då Neistats app, Beme, köptes av CNN för 25 miljoner dollar, drygt 230 miljoner kronor skriver bland andra The Verge. Beme (en app som spelar in korta videoklipp när man täcker för mobilens närhetssensor) har inte gått så bra på sistone, även om man haft 1,2 miljoner nedladdningar sedan sommaren 2015.

CNN köpte också upp Bemes 11 anställda, som tillsammans med Neistat ska gå vidare från appen (som ska stängas ner) till ett nytt projekt där Neistat ska få fritt kreativt spelrum. Nu ska det nämligen skapas en tjänst som ska låta onlineanvändare dela videoinlägg om aktuella ämnen och starta konversationer kring dessa.

Nyhetsbolaget vill nå ut Caseys 6 miljoner användare som annars inte tittar på CNN – så därför söker man nya lösningar som ska ge mer tittarengagemang. Det ska heller inte alls påminna om Beme, menar CNN.

Men det innebär inte slutet för Casey på YouTube. Med vloggen nere så lovade han tidigare att han skulle satsa på något nytt och “större”, och CNN’s uppköp av Beme ska inte heller påverka YouTube-kanalen vars innehåll ska vara separat från det kommande nyhetsprojektet.

Casey Neistat är därmed ännu en YouTube-stjärna som gör de andra avundsjuka – från en egen videokanal till att dra in en kvarts miljard och få jobba med ett av världens största nyhetsbolag.