Siffrorna från de senaste åren tyder på att försäljningen hos CDON kommer att nå nya höjder under Black Friday den 27 november. I fjol gjordes mer än dubbelt så många beställningar som året innan. Totalt genomfördes 105 000 beställningar under dagen, vilket motsvarar 73 beställningar i minuten.
Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Sverige, men har snabbt blivit en populär dag bland de svenska julklappshandlarna. Fenomenet har främst anammats inom e-handeln, men har även börjat ta form i fysiska butiker. På fredag är det dags för Sveriges tredje Black Friday, en dag då många ser fram emot att fynda billiga julklappar. I USA, där Black Friday har sitt ursprung, omsätts årligen över 400 miljarder kronor denna dag. Där har man som tradition att slå upp portarna för julhandeln i samband med Black Friday som arrangeras den första fredagen efter Thanksgiving.
Lägger stor vikt på att synas och nå ut
Hos CDON.com börjar Black Friday redan klockan 00:00 natten till den 27 november. Det är tredje året i rad som de deltar i fenomenet. Men i år har CDON.com satsat alltmer och aktivt arbetat med sin Black Friday sida för att locka så många besökare som möjligt. Under ett helt dygn kan sajtens besökare ta del av flertalet unika erbjudanden och rabatter som endast gäller för ett visst antal produkter eller under en begränsad tid. Varje timme avslöjar man en ny generös deal, vilket gör att många potentiella kunder besöker sajten flera gånger under dagen för att hitta ett bra erbjudande. Detta gör att besöksantalet under dagen hålls ganska jämnt. Mellan 19:00 och 21:00 hade man under fjolåret som flest besökare, men redan vid 07:00 nådde man 70 000 besökare i timmen. Därefter låg besöksantalet kring 70 000-80 000 besökare i timmen fram till dagens slut.
Förutom att man ständigt uppdaterar med nya deals på sajten under Black Friday är CDON även aktiva på sociala medier för att nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. De kommunicerar bland annat med sina 600 000 följare på Facebook varje timme och ordnar tävlingar på Instagram. Dessutom skickar de ut ett nyhetsbrev till sina 2,2 miljoner prenumeranter tidigt under dagen. De marknadsför sig även på Youtube, i radio samt via annonser både i den fysiska tidningen och på nätet. Kunderna kan också besöka den blogg som finns på CDON:s hemsida för att ta reda på vad som är aktuellt just nu. På detta sätt når de ut till en väldigt bred kundkrets och sannolikheten att försäljningen slår rekord i år ökar.
Därför har Black Friday blivit en succé i Sverige
Det totala beställningsantalet under Black Friday 2014 var 105 000. Året innan låg det på 45 000. Besöksantalet ökade också drastiskt. Från att ha haft 600 000 besök år 2013, varav 450 000 av dessa var unika besökare, hade CDON totalt 1,4 miljoner besök i fjol. Av dessa var 800 000 unika besökare. Dessutom kan vi se att det är svenskarna som varit aktivast. CDON.com finns idag i fyra länder, Sverige, Norge, Danmark och Finland. Av de 1,4 miljoner besöken som sajten hade under Black Friday 2014 kom 730 000 av dem från Sverige, alltså över hälften.
Anledningen till att Black Friday har blivit en sådan succé i Sverige är bland annat för att vi som konsumenter är väldigt prismedvetna. Vi uppskattar bra erbjudanden och tar tillfället i akt när vi ser något vi vill ha till ett fyndpris – särskilt då det ska handlas julklappar. Att Black Friday infaller ungefär en månad innan julafton är med andra ord perfekt, både för konsumenter och detaljhandlare som CDON.