Varje år rankar branschtidningen Ad Age över 600 globala byråer, nätverk och företag utifrån tillväxt och intäkter i sin Agency Report.
Många delar av den amerikanska marketing- och mediabranschen hade en blygsam utveckling under 2017, men såg ändå en ökning i totala intäkter på 1,8 procent. Reklambyråerna hade den lägsta intäktsökningen under året på 0,3 procent, följt av mediebyråerna som ökade sina intäkter med 1,6 procent. Desto bättre gick det för byråer specialiserade på data och digitala tjänster, som ökade sina intäkter med 3,6 procent.
Anmärkningsvärt var att intäkter kopplade till digital verksamhet stod för över hälften av de totala intäkterna (51,3 procent) bland amerikanska marketing- och mediebyråer under 2017, vilket innebar en ökning på 7 procent.
”Framtiden kommer handla om att erbjuda den ultimata kundupplevelsen. Idag skapas ett varumärke utifrån en rad sammanhängande, ofta digitala, kundupplevelser som formar den helhetsbild kunden får av företaget. Vår verksamhetsmodell är situationsanpassad i syfte att skapa den optimala mixen av digitala och affärsmässiga strategier för att tillgodose våra kunder med världens bästa kundupplevelser. Jag är extremt tacksam och stolt över våra kunder och medarbetare som förtjänar all cred för den här utmärkelsen”, säger Amy Fuller, global Chief marketing & Communications officer på Accenture som toppade listan med intäkter på 6,5 miljarder dollar, motsvarande en ökning på 35 procent under 2017.