Nyhets- och trendsajten BuzzFeed gjorde något de inte gillar hos andra – under helgen testade de en utomstående bannerannons på sin framsida. Varför gjorde de detta, och varför är det intressant?
BuzzFeed har ett uttalat mål, som även står på deras egen sida, att fjärma sig från “traditionella bannerannonser” och röra sig mot “social advertising” med innehåll som ska inspirera och engagera konsumenterna – alltså det nya heta inom marknadsföringsvärlden. De enda bannerannonserna som dyker på sidan länkar vidare till native-annonser inne på själva Buzzfeed.
Läs mer: Buzzfeed ändrar riktning – satsar mer på samarbeten med andra siter
Därför var det många som reagerade när man hade en banner till en aktör från “utsidan”, NBCUniversals komediströmningstjänst Seeso. Kampanjen kördes bara lördag till söndag, men uppmärksammades av många.
En företrädare för BuzzFeed sade att det rörde sig om ett engångsförsök för “en kund” och tillade att BuzzFeed “konstant experimenterar och laborerar med våra reklamprodukter”. De vanliga annonserna på sajten “skapar medvetenhet för varumärken (brand awareness) istället för köpavsikt (purchase intent)”, menade talespersonen. Seeso-reklamen var tänkt att “se om en bannerannons kunde skapa köpavsikt”.
Att NBCUniversal sägs ha investerat kring 200 miljoner dollar (över 1,6 miljarder svenska kronor) i BuzzFeed lär i och för sig också ha en viss betydelse.
Nu verkar det inte heller som att BuzzFeed tänker börja med bannerannonser “på riktigt”, även om det rapporteras om att exempelvis konkurrenten Mashable faktiskt funnit konceptet lönsamt.