Den supervirala framgångssajten Buzzfeed har av många setts som en föregångare och framgångssaga i onlinemediavärlden. Nu visar det sig dock att framgångarna inte är fullt så stora som förväntningarna.
Tillväxten finns där, så man har inte helt fel när man ser till Buzzfeed som en rätt lyckad sajt. Dock kan Financial Times, som hänvisar till säkra källor, rapportera att man istället för de väntade 2 miljarderna kronor bara omsatt 1,4 miljarder.
Läs mer: Buzzfeed ändrar riktning – satsar mer på samarbeten med andra siter
På grund av detta måste Buzzfeed därför halvera sitt omstättningsmål för 2016, och istället för 4 miljarder tror man nu mer på 2 miljarder kronor. Under förra året värderades Buzzfeed till hela 12 miljarder kronor – hur de ändrade uppgifterna förändrar läget är oklart.
Hur bra nyheter detta är för till exempel NBC Universal, som nyligen investerade 1.6 miljarder kronor i Buzzfeed är också ovisst. Men det är nog inte dags att räkna ut Buzzfeed som en framgång än – dock kan man dra lärdom och applicera en dos realism på sina förväntningar.