Burger King sprängde precis Instagram Stories

En kampanj från Burger King har varit så framgångsrik att risken finns att Instagram Stories aldrig bli vanlig igen.

Bakom kampanjen var spanska Burger King som drog igång en fråga (poll) där man lät sina följare designa egna Whoppers. Efter att man designat sin whopper fick man en promo code som man kunde ta till en Burger King och få ut sin egna burgare. Amazing!

Burgaren kallades för Instagram Whopper och fanns tillgänglig under en kort tid. But why? Den här kampanjen borde de ha hela tiden.

45.000 följare följde deras Instagram Story, vilket är mer än 80 procent av kontots alla följare. Koderna tog slut efter bara 3 timmar. Burger King i Spanien fick 5.000 nya följare under en dag. @BurgerKing_ES har numera 53.500 följare.

Asså statistiken för den här kampanjen är rätt så galen. Att få en gratis egen-skapad burgare visade sig vara superpopulärt, vilket betyder att Instagram Stories aldrig mer kommer att vara sig lik.

Det är numera solklart att varumärken kan engagera sina följare och deras vänner in a big way på Instagram. Att ha en kampanj där 80 procent hänger på och deltar är enormt. Varumärken som läser den här artikeln och hör om Burger Kings framgång kommer nu att satsa stort på Stories. Alltså kommer Instagram Stories att bli varumärkets nya holy grail och för användarna ännu ett nytt annonsdrabbel som kanske eller kanske inte stör hela upplevelsen. Allt hänger ju nu på hur delikat man kommer att hantera framgången.

You want more? Här är länken.