Brittiska e-handlare förlorar miljardbelopp på övergivna varukorgar

En brittisk undersökning visar att närmare två tredjedelar av alla varukorgar på e-handelsportaler överges, något som uppskattas motsvara ca 3,4 miljarder pund (35 miljarder kronor) varje år. Trots det är ett mycket litet antal handlare villiga att förbättra den mobila shoppingupplevelsen.
Brittiska konsumenter är vana vid att använda varukorgen på de e-handelsportaler de besöker, hela 86 % väljer att lägga en vara i korgen, eller lägga den på en önskelista. Däremot överger 66 % sin varukorg utan att genomföra köpet. Det finns flera anledningar till detta, men tre av anledningarna som återkommer är:

  • Byte från mobil till desktop. Vid ett byte hänger inte e-handelsportalen med på att det är samma person som shoppar, och personen får då börja om med en ny varukorg, och lämnar den som skapats på mobilen därhän.
  • Avsaknad av incentives. Att locka eller underlätta för konsumenten att genomföra sitt köp saknas i många fall. En tidsbegränsad rabatt eller andra verktyg som uppmuntrar kunden att handla skulle kunna bidra till ökad konvertering.
  • Önskan om fler leveransalternativ. Många konsumenter vill ha valmöjligheter vad gäller sina leveranser, och allt oftare efterfrågas att vara ska skickas samma dag, eller till och med levereras samma dag.

Rapporten visar att antalet övergivna varukorgar skulle kunna halveras till år 2021 om handlarna var villiga att investera i metoder för att uppmuntra konvertering. Men detta är något som endast 16 % av handlarna uttryckte något intresse för. Enligt Ian Gilmartin, försäljningschef på Barclays, skulle ett fokus på att öka konverteringen kunna leda till en ökad omsättning av varor till ett värde av 80 miljarder pund per år. Varför e-handlarna inte tycker att detta är en bra idé är mycket svårt att förstå.
I dagens tekniktäta värld borde många handlare med enkla medel kunna öka sin konvertering, och därmed kraftigt öka sina intäkter. Den stora utmaningen ligger sannolikt i att sätta sig in i den nödvändiga tekniken. Investeringen i sig torde ha en mycket hög ROI, även om det innebär att ge rabatter eller investera i fler leveransalternativ.
Förhoppningsvis ser svenska e-handlare här en möjlighet att förbättra sina portaler, och kanske knipa åt sig några av de brittiska konsumenter som med all önskvärd tydlighet förväntar sig mer av sina inhemska e-handelsportaler.
Studien kallas ”From browse to buy: The conversion challenge” och omfattar 2.006 brittiska konsumenter och 300 e-handelschefer. Den genomfördes under juni 2017 av företaget Opinium tillsammans med ekonomiska beräkningar från Development Economics.