Under upptakten till politikerveckan i Almedalen på Gotland har Brexit trängt undan en stor del av publiciteten för eventet.
Trenden är tydlig, Almedalsveckan i början av juli får allt mer uppmärksamhet för varje år. Opoint har jämfört hur många artiklar som skrivits under halvåret som leder upp till Almedalsveckan. Två år sticker ut från trenden, 2014 som var ett supervalår, det vill säga val till Europaparlamentet och allmänna val inträffade samtidigt. Den andra avvikelsen är i år då publiciteten om Brexit har trängt undan publiciteten kring Almedalsveckan.
Läs också: DA-podden: Hashtaggen som Zlatanfierar vår bransch
Den sista veckan innan Almedalsveckan var publiciteten under 2016 hälften så stor som förväntat. Under samma period publicerades det över 10 000 artiklar om Brexit.
– Almedalsveckan innehåller inte bara mängder av utspel från partierna utan sker också under en period när Sverige går på semester, berättar Opoints analyschef Tobias Hedström. Därför få eventet normalt väldigt mycket uppmärksamhet.