Välkommen till Dagens Analys!

Brave är webbläsaren som blockerar annonser mot betalning – eller betalar för att visa andra annonser

Det är lite knasigt, men en (ganska) ny webbläsare för iOS, Brave, har en affärsidé som knyter an till den pågående debatten kring reklamblockerare. I appen kan man betala för att slippa tröga annonser på webbsidor. Nu ska man också få betalt för att frivilligt kolla på just… reklam.

Brave, som kom för några månader sedan, går i stort ut på att utgivare ska få pengar även om användarna inte vill se på reklam. Genom att betala en slant slipper man de tröga annonserna, men en del av pengen går ändå till sajten du besöker. Tanken är att ge användarna en ”trygg” och snabb upplevelse, utan trackers och annat krångel.

Läs mer: Snabbare internet med Brave Browser som blockerar alla annonser

Nu kommer den andra delen av Braves ”deal” – användare kan få betalt för att få se reklam ändå. Dessa annonser ska vara ”säkra”, alltså inte sakta ner användarupplevelsen (till skillnad från många ”normala” annonser).

De laddar exempelvis efter att webbsidans innehåll laddats färdigt, och innehåller inte de där ”tracking”-mjukvaran som segar ner upplevelsen – och samlar användardata utan att fråga snällt först.

Nu är det här en bra tanke i teorin, men hittills är utvecklarna inte helt färdiga med samtalen mellan annonsörer och utgivare. Ett problem är att Brave vill använda sig av Bitcoins, vilket förvisso bör funka i alla länder – men samtidigt så finns det många frågetecken kring onlinevalutan.

Användare som vill betala eller få betalt måste också ha en Bitcoin-plånbok, någon som kan skrämma bort många vanliga surfare. Inte nog med det, så är det också oklarheter kring användaravgiftens storlek, hur pengar man ska få för att se på annonser, och om några av de stora förläggarna och annonsörerna överhuvudtaget vill hoppa på tåget.

Idén kan ändå tyckas snygg. Det kan hända att det inte blir Brave som blir störst, men en tanke för många annonsörer och utgivare kan vara att titta på detta. För många handlar adblockers trots allt om användarvänlighet, snarare än någon piratagenda.