Senaste siffrorna från ANA (Association of National Advertisers) visar att automatiserade fejkanvändare kostat marknadsförare runt 7,2 miljarder dollar under 2015. Detta är nästan en miljard dyrare än 2014 års siffror.
ANAs rapport avslöjar att sidor med höga “cost-per-thousand” värden generar störst uppmärksamhet från botar; miljontals med “visningar” av annnonsmaterial som i verkligheten inte ses av någon alls.
Det visar sig också att så kallade “programmatic content”, i synnerhet i videoformat, får större antal fejkade visningar än annat material – 14 procent mer för “vanliga” annonser, och 73 procent för videovarianten.
Läs mer: Det kostar 10 000 dollar att inte bli lurad av robotar
Enligt ANA så har mängden bot-drabbade digitala annonsörer ökat under det senaste året från mellan 2 till 22 procent till 3 till 37 procent. Kostnaden i fjolårets rapport för 2014 låg på 6,3 miljarder USD, ställt mot de ovan nämnda 7,2 miljarderna för 2015.
Märkligt nog tycks det som att risken att generera bot-trafik stundtals kan fördubblas om man riktar sig mot spansktalande konsumenter, jämfört med icke-spanska dito.
ANA’s VD, Bob Liodice, konstaterar att den kriminella trafiken “bokstavligen rånar marknadsförare på deras investeringar i varumärken”. Han konstaterar också att marknaden måste öka insynen och kontrollen över sina mediainvesteringar mot bakgrund av dessa alltmer sofistikerade bedragare.