78% av annonsörer har ingen kunskap om hur många av deras annonsvisningar kan vara falska, avslöjar ny forskning. Över en femtedel av trafiken på internet kan komma ifrån automatiserade program som lurar annonsörer att tro att deras annonser blivit klickade på.
I en studie genomförd med 268 brittiska beslutsfattare inom marknadsföring och som jobbar med medelstora varumärken, svarade fyra av fem att de har ingen koll på hur många annonser som klickas på av så kallad bots.
Bottrafik är trafik som utförs av automatiserade spindlar och bots (programvaror). Bottrafik är svår att upptäcka och ännu svårare att bedöma i hur stor omfattning annonsörer påverkas av den. Enligt källor kan upp till 20% av trafiken härstamma från bots.
Intervjupersonerna i studien uppger att bottrafiken kostar dem upp till 200.000 kronor per år i falska klick.
Andrew Goode som är COO för Project Sunblock och jobbar för att identifiera Botnet säger “Botnets are already surprisingly sophisticated and will only become more potent in time. There are many pieces of malware used to infect PCs which are used to create fake traffic and then sold on to publishers through ad exchanges, and some of the bots are almost indestructible. It’s surprising that despite relatively high awareness of the issue of bots, there are still relatively few advertisers who have taken action to fight them.”
Här är en intressant artikel som diskuterar både Botnet och reklamblockerare.