Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Boosta kreativitet och nytänkande

I förra veckan hade jag förmånen att få delta i företaget F-Nations workshop ”innovation sprint” och det var i sanning en sprint. Tre timmars fokuserat innovationstänkande där kreativitet och skaparglädje fick sig en rejäl skjuts.
F-Nation är ett utbildningsföretag som är skapat av grundarna till Fotografiska, och som utnyttjar de vackra miljöer som Fotografiskas lokaler erbjuder för att hålla utbildningar och workshops.
I ett försök att testa nya format för hur utbildningar kan bedrivas genomfördes den innovationsworkshop som vanligtvis tar 5-6 timmar på tre timmar. Det gjorde att tempot hölls högt, och vi som deltagare fick upp ögonen för hur mycket det faktiskt går att hinna med på extremt kort tid.
Under ledning av Jonas Boutani Werner fick deltagare från 7 olika företag och organisationer en förståelse för den innovativa processen samt fick prova på olika metoder för att komma på idéer. I grunden handlar det om att komma på så många idéer som möjligt, däri ligger nyckeln till att hitta riktigt bra idéer menar Jonas.
En bra innovationsprocess bör gå igenom flera olika steg, men dessvärre har företag ofta bråttom. Det leder till att det första steget stressas igenom, och sedan går de direkt på implementering, utan att ha arbetat igenom idén ordentligt, någon som kan leda till att idén visar sig inte fungera, eller att de missar en bättre idé som aldrig kom fram.
En bra innovationsprocess går igenom (minst) dessa fem steg för att vara effektiv:

  1. Generera idéer. Här gäller det att få fram så många idéer som möjligt, utan att begränsa sig av vad som verkar rimligt eller som kan fungera.
  2. Urval. Här är det dags att börja sortera bort orimliga eller ineffektiva idéer och välja ut dina ”favoriter”.
  3. Utveckling. Nu är det återigen dags att vara kreativ, och utveckla dina favoritidéer vidare. Kanske finns det olika infallsvinklar för en viss idé, eller kanske kan en idé kombineras med en annan av favoriterna för att skapa en ”superidé”?
  4. Konkretisering och urval. Nu är det dags att börja provtrycka idén, prata med andra om den, skapa prototyper och se om idén klarar mötet med verkligheten.
  5. Implementering. Din idé verkar fungera, dags att sätta den i verket på riktigt och hålla tummarna för att du undanröjt alla hinder för att din idé ska lyckas så som du tänkt dig.

Att gå direkt från steg ett till steg fem innebär ofta att företag och organisationer slösar bort tid och pengar i onödan, i ett försök att snabba på innovationsprocessen. Men det är som det gamla ordspråket säger: Genvägar äro senvägar.
Vill du bli ett företag där idéer och innovation stimuleras och leder till faktisk affärsnytta och förbättrade produkter och tjänster? Då rekommenderar jag att kolla upp F-Nations innovation sprint. En eftermiddag är ett billigt pris att betala för att minska risken att dina idéer faller platt i kontakt med det verkliga livet.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.