Välkommen till Dagens Analys!

Bonnier satsar helhjärtat på Programmatic

Bonnier lanserar en videoannonsplattform för att stråla samman alla Bonnierbolag under ett gemensamt paraply.

Läs också: Den mörka baksidan av RTB och Programmatic

Tanken med programmatic-plattformen är att ge annonsörer möjligheten att nå alla målgrupper baserat på förstahandsdata från Bonnier och koncernens alla webbplatser i Sverige som har videoinnehåll.

Till en början kommer plattformen att innehålla videoannonser från TV4 Play samt från webbplatserna Expressen, Dagens Nyheter och Dagens industri.

”Via the new programmatic platform, we’ll be able to meet advertisers’ needs for simplicity, transparency and control of campaigns. In the near future, the idea is that the platform will also offer niched target audiences based on first-party data from Bonnier, plus include certain specially chosen non-Bonnier news sites.” säger says Nicklas Norrby som ansvarar för den nya plattformen hos TV4-gruppen.

Bonnier kommer att rulla ut plattformen under våren. Projektet som leds av TV4-gruppen syftar till att erbjuda annonsörer Bonniers hela bredd inom media.