Samma dag som Orvesto Konsument serverade reklamköparna vårens läsekretssiffror gick Bonnier Magazines & Brands ut med en ekonomirapport som fick hela tidskriftsbranschen att blekna. Sveriges starkaste aktör hade tappat 100 miljoner kronor i omsättning, från 267 milj kronor år 2016 till förra årets 167 milj kr.
Förlagsledningen förklarar att allt ska granskas och prövas för att hålla skutan flytande. Det vill till. De flesta skepp som går på blindskär förvandlas snabbt till vrak.
Man kan säga att det var tur att en så dramatisk förlust drabbade en koncern med storaresurser och kompetens. Att lägga ner eller sälja av, att betala ut rimliga avgångsvederlag och skjuta till friskt kapital, allt är möjligt. Undra på om konkurrenterna bevakar vilka vägar Bonnier väljer, det kan påverka den eviga kampen om marknadsandelar.
Orvestosiffrorna för Magazines ger inte mycket stöd för fräscha handlingsplaner, Läsekretsarna har i allmänhet minskat med 5-15 procent. Damernas Värld (4,1 %) och Land (2,2 %) är de enda större populärtidningar som har ökat. I tätgruppen har förlagen drabbats ganska lika, vilket tyder på att det är ökningen av läsarnas tid med sociala media som betalas med mindre lästid att slåss om.
% | 000 | |
Allers | −9,2 | 357 |
Allas Veckotidning | −4,7 | 252 |
Hemmets Veckotidning | −2,7 | 320 |
Hemmets Journal | −5,2 | 364 |
ICA-kuriren | −5,9 | 352 |
Året Runt | −6,9 | 253 |
Sköna Hem | −3,4 | 317 |
Amelia | −13 | 208 |
Svensk Damtidning | −12,6 | 284 |
Illustrerad Vetenskap | −5,9 | 497 |
Konkurrensen mellan de stora familjetidningarna är verkligen stenhård om läsarnas Orvestosvar. Den som följer Tidningskungens utbud av rabatterbjudanden kan inte låta bli att fundera om inte avståndet mellan prövapris och prenumeration är nära att slå bakut. Så som familjernas totala mediekostnader har stigit på senare år kan bortfallet efter provperioden bli förödande för tidningarnas ekonomi..
Det mest anmärkningsvärda med den här tabellen är annars att Illustrerad vetenskap håller sin ställning så väl: 497.000 läsare. I övrigt kan man notera att de exklusivare mattidningarna frodas, att Privata Affärerr går jämnt upp läsekretsmässigt och att gröna Vego är den tidskrift som växer mest av alla.
Artikeln är skriven av:
Olle F. Ringenson