Bonnier investerar i onlinespelföretag

Bonnier Growth Media har investerat i onlinespelföretaget Abios Gaming som även var med i Bonnier Accelerator under hösten 2014. Här förklarar vi varför och du kan även lyssna på Oskar Fröberg som berättar hur det är att numera jobba för Bonnier.

Bakom företaget hittar vi några killar från Djursholm som heter Anton Janér, Oskar Fröberg och Birger Myrberg.

Abios grej är att länka samman spelarna och spelplattformarna så att intresserade fans kan titta på matcherna som spelas. Det är som ett TV.nu fast för onlinespel. Om du läser det här och är lite äldre (som jag) så är detta kanske nytt, men onlinespel är en stor publiksport världen över. Själv kommer jag från Quake-världen (mer än 15 år sedan) och redan då hade vi matcher med åskådare som samlades. Idag kan tusentals fans samlas online för att hejja på sina lag.

”Three years ago, e-sport took off as a global phenomenon, and today there is a fast-growing digital infrastructure with streaming services, huge tournaments and a market for sponsors. We’ve grown up in this culture and then attended the Stockholm School of Economics and the Swedish Royal Institute of Technology, and now we’ve succeeded in establishing a unique service that the public likes and benefits from.” säger VDn Oskar Fröberg.

“The market for e-sports is still in its infancy, but it’s growing quickly and reaches millions of young people globally, an audience that the media otherwise has difficulty attracting. We’ve gotten to know the team behind Abios Gaming during the past several months, and we’re impressed of their extensive knowledge and engagement in this fast-growing market.” säger Ulrika Saxon som är VD för Bonnier Growth Media.