Olika mediesajter och tidningshus tillämpar olika strategier för att hantera det ökande hotet mot deras intäkter – reklamblockerarna. Vissa blockerar reklamblockerarna, andra erbjuder prenumerationer. Nu börjar den stora mediesajten Bloomberg med en mildare taktik – en vädjan till användarna att stänga av ad blockers.
Den som surfar in på Bloomberg.com med en reklamblockerare installerad kan få möta denna vädjan:
Företaget själva förklarar denna vädjan inte så bara med fallande reklamintäkter. Istället säger man alltså att reklamblockerar-tillägg riskerar att “negativt påverka prestanda och innehåll” på sidan. Man ber därför användarna att vitlista Bloomberg.com.
Men det handlar såklart också om reklamintäkterna ändå. När 20 procent av besökarna blockerar annonser måste det ändå kännas i plånboken.
“Vi har strikta regler kring den typ av och antalet annonser som vi tillåter på vår plattform”, säger en av Bloombergs talespersoner till AdAge, och hänvisar således till att man faktiskt lovar att reklamen inte är störande – en av huvudanledningar till att så många använder sig av reklamblockerare idag.
Läs mer: Skrämmande siffror om reklamblockerare
Om denna vädjan får någon respons bland dessa användare återstår att se, men nog är det trevligare att bemötas med en ärlig vädjan snarare än förbud och blockeringar.
Behöver du hjälp med att tackla reklamblockerare? Klicka här