Stockholmsbaserade analys- och undersökningsföretaget Nepa ska tillsammans med Tailsweep, en sociala mediekanal starta “Bloggpanelen”. Målet är att ta reda på läsarnas åsikter kring just bloggar – och ge värdefulla insikter om vad folk vill läsa på nätet.
Tailsweep har samlat på sig tillgång till en mediekanal med en mängd bloggar och sidor på sociala medier. Bara bloggarna har kring 4, 5 miljoner unika besökare i månaden. Tanken med Bloggpanelen är att dessa besökare ska kunna delta i olika studier och dela med sig av sina åsikter kring bloggar; men också varumärken, annonsörer och liknande.
Läs mer: Jobbar du med bloggare eller influencers? Fem frågor du då borde ta ställning till!
“Det känns både naturligt och logiskt att fråga användarna själva vad de anser”, säger Öjje Holt som är vd på Tailsweep i ett pressmeddelande.
Holt tillägger att “bloggpanelen blir ytterligare ett verktyg som gör oss mer relevanta för alla parter och som höjer kvalitén på marknaden som helhet. Det kommer att ge oss bättre statistik, mer insikter och en mer verklighetsförankrad kampanjuppföljning avseende bloggen som medieformat”.