Firefox från Mozilla var först ut med att blockera spårning. Därefter följde Apple med sin Safari. Redan nu börjar man se den negativa effekten på reklamintäkterna.
När Mozilla och Apple började försvåra spårning föll möjligheten att kunna rikta reklam till olika målgrupper bort. Enligt The Information har effekten varit större än väntad.
Reklamkostnaden för att rikta till användare som surfar med Safari har dalat med 60 procent på bara två år. Anledning är just för att man inte kan styra vem som ser reklamen och då inte heller kan ta lika mycket betalt.
De som tjänar på att Apple och Mozilla blockerar är onlinejättarna som låser in användarna bakom inlogg. Google, Facebook och Amazon har alla ökat sina reklamintäkter samtidigt som aktörer utanför deras kungadömen tappar.
Google förväntas stänga av spårning av tredjepartskakor i februari nästa år, enligt rykten. Då kommer annonsaffären att förändras i grunden. Sannolikt mot att försöka binda ihop innehållet på sidan/tjänsten med användartyp.