Bli lika bra som de bästa i världen på sociala medier

Följ denna checklista på tio punkter för att bli lika bra på sociala medier som ikonen Guy Kawasaki!

Mannen, myten och legenden Guy Kawasaki är en sann pionjär inom digital marknadsföring. Hans första och mest prestigefyllda uppdrag var att marknadsföra Macintosh år 1984. Han myntade termen “evangelist” samt “evangelism marketing” och “technology evangelism”.

Om du vill bli ikonförklarad som Guy Kawasaki kan du börja med att lära dig hans checklista för hur man marknadsför på sociala medier.

  1. Passera ”delakriteriet”.

Varje inlägg du gör ska passera delarkriteriet. Detta innebär att ditt inlägg ska vara så bra att dina anhängare gillar det tillräckligt mycket så att de delar den med sina följare. Detta är den ärligaste formen av smicker. Att ”gilla” ett inlägg är som att ge dricks till en servitör på en restaurang; att dela ett inlägg är som att tala om för folk att äta där

  1. Använd NPR modellen.

National Public Radio i USA delar med sig av innehåll som informerar, inspirerar och underhåller. Några gånger om året, avbryts programmen för att be om donationer. Anledningen till att folk tolererar sådant, och ofta ger pengar, är att NPR är så värdefull.

Om du vill använda sociala medier i marknadsföringssyfte, måste du dela med dig av så bra innehåll så att du förtjänar rätt att marknadsföra din produkt eller tjänst.

  1. Var djärv.

Om du vill lyckas på sociala medier, måste du bryta dig igenom bruset. Ett sätt att göra detta på är att vara djärv om ämnen som du täcker. Så ta ställning till de frågor som är viktiga för dig!

Om folk inte gillar det du lägger upp, kan de sluta följa dig. Varumärken kan inte komma undan med samma saker som människor kan, men företag som Salesforce.com och Apple är djärva när det kommer till exempelvis frågor om homosexuellas rättigheter.

  1. Var kortfattad.

Det har aldrig funnits ett inlägg som varit för kort. De flesta inlägg är för långa. På Twitter kan man bara använda sig av 140-tecken, men tjänster för andra plattformar bör vara högst tre-fem meningar långa. Om du vill skriva mer, skriv ett blogginlägg och använd sociala medier för att driva människor till den. Du har bara någon sekund på dig att fånga uppmärksamhet så använd den tiden väl.

  1. Länka till källor.

En av anledningarna till att du kan vara kortfattad är att de flesta sociala medier inlägg handlar om ta hand om befintligt material och inte skapa nytt. Du fungerar som ett filter för att hjälpa människor hitta bra innehåll.

Det etiska och effektiva saken man kan göra är att länka till källan i ditt inlägg för att belöna skaparen och att skapa en möjlighet för människor att lära sig mer.

  1. Lägg till en bild.

Det enklaste saken du kan göra för att locka fler läsare och öka samverkan är att lägga till en bild i varje inlägg. Denna enkla handling kan dubbla engagemanget.

  1. Använd den optimala storleken för grafik.

När vi är på temat grafik, var då säker på att du använder den optimala storleken för varje plattform. I en perfekt värld skulle alla plattformarna stödja samma storlek, men detta är inte en perfekt värld. Tills dess, måste du skapa grafik för varje tjänst med hjälp av dessa riktlinjer: Twitter (1024 x 512), Facebook (940 x 788), Pinterest (735 x 1100), Google+ (800 x 600), och Instagram (640 x 640).

  1. Var lugn och publicera ofta.

Det vanligaste misstaget som människor gör på sociala medier är att de inte publicera tillräckligt ofta.

Guy Kawasaki skriver ungefär 75 inlägg per dag till sitt Twitter-konto. På Facebook och Google+ skriver han mellan 5-10 varje dag.

Alla dina läsare är inte vakna vid samma tid och även om de var det, så är människors vanor olika när det kommer till sociala medier.

Därför upprepar han även sina tweets tre gånger per dag med åtta timmars mellanrum. Detta ökar mängden klickfrekvenser. Ett fåtal människor kommer att klaga, men om du inte gör vissa människor arga på sociala medier, så använder du inte dem rätt

  1. Satsa på lokalt.

Guys  tips för Facebook är att en överföring av film på Facebook resulterar i tredubbla siffror jämfört med att bädda in en YouTube-film på Facebook. Om du var Facebook, skulle du främja dina filmer eller filmer från en konkurrent som Google? Denna rekommendation fördubblar ditt arbete men det ska inte vara enkelt att vara bäst.

  1. Kör anonymt.

De flesta webbläsare ger dig möjligheten att besöka en webbplats anonymt. Detta innebär att du inte accepterar cookies; webbplatsen kan inte känna igen eller identifiera dig och kommer inte att automatiskt logga in dig till dina konton. Det är en positiv sak att göra när det gäller sociala medier eftersom du kan dubbelkolla hur andra människor ser dina inlägg.

Ingen vet exakt hur man skapar perfekta inlägg, men du kommer mycket närmare om du ständigt experimenterar. Ändra variabler såsom timing, längd, grafik och föremål. Våga mer!