Redan idag använder marknadsförare hyperlokala annonser som skickar ut erbjudanden till konsumenter när de går in i butiker.
När du besöker USA nästa gång kan du testa själv genom att installera en app på din mobil. I appen får du sedan erbjudanden från den butik du går in i och var du befinner dig någonstans i butiken.
Tekniken bakom heter Eddystone och är Googles lösning. Även Apple har tagit fram en liknande lösning som de kallar för iBeacon. Företag som Adobe har också hängt på trenden om att bli hyperlokal.
Malin Bodolla, Adobe
– Med intelligenta lokaliseringstjänster som iBeacons kan vi, direkt i mobilen, leverera nya och innovativa sätt för marknadsförare att engagera tidigare besökare och potentiella kunder. Den täta integrationen av Adobes sex Marketing Cloud-lösningar möjliggör den unika fördelen med flerkanalsupplevelser som utgår från de enskilda kundernas intressen och tidigare interaktioner, oavsett vilken enhet de använder, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.