Välkommen till Dagens Analys!

Det finns många som bloggar, du är sällan eller aldrig ensam om att blogga om ett specifikt ämne. Därför måste du bli bäst på det så att alla läsare väljer att läsa just din blogg.

Bloggar du eller företaget?
Många är alltid så fokuserade på marknadsföring på Facebook och Twitter, men har man en blogg ska man inte glömma att även marknadsföra den på ett bra och smart sätt. Det gäller privatperson som företag.

Delningsfunktioner
Se till att varje inlägg går att dela till olika sociala kanaler. Det finns olika tjänster man kan använda (AddThis till exempel) om inte bloggverktyget redan har dessa funktionerna inbyggda. Genom att kunna dela dina/era inlägg kan besökarna posta vidare dessa till sina följare vilket ökar upp besöksantalet.

Blanda innehållet
Jag brukar rekommendera att man blandar innehållet genom att varva lite citat, bilder, fakta, egna upplevelser samt debattinlägg. Det blir tråkigt om alla inlägg alltid följer samma tema.

Kommentarsmöjlighet
Det är viktigt att bloggen har kommentarsfunktion så att läsarna kan skriva en kommentar. Speciellt om du publicerar debatterande inlägg. Glöm inte att besvara det som skrivs.

Hitta liknande bloggar
Det finns många som bloggar, du är sällan eller aldrig ensam om att blogga om ett specifikt ämne. Kontakta andra bloggare inom samma typ av bransch och marknadsför varandra. Det finns många bloggare som kompletterar varandra väl. Skriv till exempel gästinlägg hos varandra, lägg länkar till samarbetsbloggar eller skriv rena marknadsföringsinlägg och tipsa om specifika inlägg hos dina ”bloggpartners”. Detta fungerar utmärkt både som bloggande privatperson eller företag.

Sponsrade inlägg
Många bloggare får betalt för att skriva inlägg (reklam) åt företag. Dessa inlägg ska du skriva själv och du måste självklart stå för det du publicerar. Försök att inte göra det för säljigt om du ska skriva ett sponsrat inlägg utan skriv med samma ton och känsla som du brukar göra. Väv gärna in det i en story så det känns mer trovärdigt.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.