Redan under Black Friday-dygnets första timme har e-handelsköpen ökat rejält jämfört med förra året. Klarna ser en försäljningsökning via sina betalningslösningar på 50 procent.
Inatt startade Black Friday och shoppingentusiasterna satt redo vid midnatt när många handlare släppte sin erbjudanden. Mellan klockan 00.00-01.00 inatt ökade försäljningen med 1700% jämfört med en genomsnittlig dag.
– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black Friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
De som gjorde allra flest köp under dygnets första timme var åldersgruppen 26-35 som gjorde sju gånger fler köp än en genomsnittlig dag, framförallt handlade de elektronik. Några som däremot inte tycks vara kvällspigga var 18-25-åringarna som “endast” dubblade antalet köp jämfört med en vanlig dag. Den största skillnaden mot en genomsnittlig dag stod de så kallade “Silversurfarna” för. Personer äldre än 65 gjorde 21 gånger fler köp under dygnets första timme än jämfört med en genomsnittlig dag.
De senaste åren har Black Friday, och i förlängningen Black Week, växt i en betydligt snabbare takt än den traditionella julhandeln i december. Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarnas betalningslösningar.