Nya siffror från Adobe visar att näthandeln i USA slog nytt rekord under Black Friday och Cyber Monday. Adobe beräknar att e-handeln omsatte 2, 72 respektive 2,98 miljarder USD under de dagarna.
Mellan Thanksgiving (torsdag 26/11) och Cyber Monday (måndag 30/11) beräknas näthandeln ha omsatt 11 miljarder USD, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med samma period förra året.
Under Cyber Monday fick kunderna en genomsnittlig rabatt på 20,3 procent. Sett till andelen trafik stod mobila plattformar för 49 procent (38 procent smartphones, 11 procent surfplattor) av alla besök den dagen.
Under Black Friday nådde försäljningen via smartphones nya rekordnivåer och stod för 22 procent av all omsättning, vilket är en ökning med 70 procent från föregående år. Totalt omsatte näthandeln i USA 2,72 miljarder USD under Black Friday, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med 2014. Den genomsnittliga ordern låg på 137 USD under fredagen. Snittordern under Cyber Monday var något lägre och låg på 133 USD.
De populäraste produkterna under Cyber Monday och Black Friday var Samsung 4K TV, Microsoft Xbox, Apple iPad Mini, Apple iPad Air 2 och Sony Playstation 4. De mest populära leksakerna var Shopkins-dockor, Barbie Dream House, LEGO Star Wars, LEGO Dimensions och LEGO City.
– Med hjälp av den enorma mängd data som Adobe hanterar kan vi leverera mycket detaljerad statistik över allt från försäljningssiffror till produkttillgänglighet. I USA ser vi nu tydligt att den gånga shoppinghelgen slagit nytt försäljningsrekord och som mest såldes det under Cyber Monday, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe.
Om undersökningen
Adobes data om handeln under Black Friday och Cyber Monday bygger på anonyma uppgifter från mer än 275 miljoner besök på 4 500 detaljhandelswebbplatser. Adobes rapport är den mest omfattande sammanställningen i branschen och mäter 80 procent av alla transaktioner på nätet från de 100 största amerikanska detaljhandlarna. 75 procent av allt som spenderas online hos de 500 största amerikanska detaljhandlarna går genom Adobe Marketing Cloud.