När Felix – PewDiePie – Kjellberg publicerar något på Youtube får han alltid miljontals visningar. Låten “Bitch lasagna” som dissar konkurrenten T-Series har över 148 miljoner. Men det handlar mer om smart gerillamarknadsföring än om antalet visningar.
Som du säkert redan vet är det hård konkurrens på Youtube mellan PewDiePie och indiska tv-huset T-Series. I skrivande stund har PewDiePie 88 miljoner prenumeranter på sin kanal men T-Series är bara 20.000 prenumeranter från att bli störst. Här kan du följa kampen i realtid med en counter.
Det intressanta i kampen mellan T-series och PewDiePie är att ett företag snart kan bli störst på Youtube. Sedan starten har Youtube alltid varit en öppen plattform för enskilda kreatörer, som PewDiePie. Att konkurrera med jättar som T-Series när man sitter själv i sin lägenhet och gör videoklipp är orimligt. T-Series pumpar ut 20 videoklipp varje dag och PewDiePie mäktar med ett (1) videoklipp. T-Series finns förinstallerat på många indieras wifi-anslutningar och PewDiePie får sina tittare genom word-of-mouth. Sekunden som T-Series har fler prenumeranter än PewDiePie är slaget på Youtube för den enskilde kreatören förlorad.
Det handlar om smart gerillamarknadsföring
När T-Series nu dundrar på med sina nära oändliga resurser får PewDiePie hitta på gerillamarknadsföring – som att synas på läktare i Stadium eller producera låten “Bitch Lasagna”. Det är helt fantastiskt vad hans prenumeranter hittar på för att se till att PewDiePie förblir störst kanal på Youtube. Företag kan lära sig mycket om gerillamarknadsföring genom att observera fighten mellan T-Series och PewDiePie.
Vad det handlar om är att hålla en hög kvalitet för sin målgrupp genom att vara relevant och förstå vad som klickar och vad tittarna dissar. Och det inkluderar låten “Bitch Lasagna”. Här är ett mycket intressant klipp där kanalen Asian Boss intervjuat indier om deras syn på kampen mellan T-Series och PewDiePie. Väl värt att se då flera av svaren från intervjupersonerna förklarar varför de väljer PewDiePie över T-Series.
Vilken kampsång skulle du producera idag för att öka lojaliteten bland dina kunder?
Om du klickar på play-knappen i bilden ovan kan du se och lyssna på låten “Bitch lasagna”.