Bio är den stora vinnaren när övriga medier rapporterar fallande tillväxt i november

Enligt senaste siffrorna från Mediebyråbarometern (som kommer från Sveriges Mediebyråers medlemmar) så minskade medieinvesteringarna i Sverige med hela 11, 1 procent under november månad, jämför med fjolårets siffror. Men bio visar rekordsiffor.

En orsak till fallet kan dock vara icke periodiserad data, i och med att november hade en faktureringsdag mindre än november 2015, skriver man på sin sida.

Mediekategorierna som backar är TV, Sök, Populärpress, Radio, Dagspressen i storstäder och landsorten och Internet. Det största fallet rapporteras för kategorin DR/Annonsblad, som backat med hela 45,9 procent jämfört med 2015. Sammanlagt så har kategorin backat med 30 procent under 2016.

Läs mer: De svenska medieinvesteringarna har ökat under sommaren

Men Jochum Forsell, vice vd IUM som är med och tar fram Mediebyråbarometern säger att TV-mediet trots en sämre November månad överlag ändå håller “jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på TV är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för TV i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet”.

Bio är annars förra månadens stora vinnare, och har ökat med 24,3 procent, och man noterade rekordsumman på 17 miljoner kronor i totala investeringar.

Läs mer på denna länk, där man också kan ladda ner en PDF.