Vi börjar se allt fler användningsområden för AI och nu hakar även Snapchat på. Deras senaste funktion ger rekommendationer på passande filter när du fotograferar exempelvis djur eller mat. Genom att Snapchat kan känna igen objekt i bilderna kan de även ge förslag på filter som är lämpliga att använda.
Snapchat har rullat ut den nya funktionen i tysthet, men bekräftas nu av talespersoner från företaget. I nuläget kan den nya funktionen känna igen djur, mat, sport samt platser som stränder eller konserter. Sannolikt kommer fler objekt att läggas till allt eftersom Snapchats AI utvecklas.
Vad funktionen rent praktiskt gör är att underlätta för användarna att hitta relevanta filter. Istället för att behöva kika igenom en massa filter som inte alls passar blir det nu enklare att snabbt lägga över ett kul och passande filter. Givetvis finns geofilter med i listan över rekommenderade filter, förutsatt att de passar med fotot. På så sätt blir det enklare att hitta och använda filter specifika för en plats, även om du inte kände till filtret i förväg.
Vad som är intressant att fundera på är om det går att manipulera ordningen för dessa filter i marknadsföringssyfte. Det är enkelt att tänka sig att exempelvis hundmatsföretag vill att deras filter ska komma högst upp i listan över föreslagna filter när fotot föreställer en hund. Att kunna rikta reklambudskap efter vad personer tar foton av, och inte bara baserat på var de befinner sig, kan visa sig vara mycket effektivt. Med tanke på Snapchats utmaningar att skapa lönsamhet är dessutom alla nya typer av inkomstkällor välkomna.
Det är första gången bildigenkänning används för att förbättra eller utveckla en bild på detta sätt, tidigare har liknande funktioner använts för att kunna söka bland bilder eller för att identifiera objekt eller personer. Snapchat har dock ofta varit tidigt ute med nya sätt att använda befintlig teknik, och så även denna gång. Nu är bara frågan hur lång tid det tar innan även denna funktion stjäls av konkurrenterna.