Det har svept en betalväggstrend över alla nättidningar och den som ledde vägen var New York Times med sin framgång i att konvertera gratisläsare till betalande prenumeranter.
Men att konvertera gratisläsare till betalande prenumeranter har visat sig vara en svår nöt att knäcka.
New York Times har varje månad 89 miljoner unika besökare. Men de har bara 2,2 miljoner prenumeranter som betalar för att få läsa allt innehåll. Att konvertera har med andra ord visat sig vara mycket svårt.
Det finns läsare som förlänger andelen gratisartiklar per månad genom att använda AWS för att hyra IP-adresser som då kan användas för att nollställa artikelmätaren och göra det möjligt att läsa fler gratisartiklar. Alla vill på något sätt kunna kringgå betalväggen.
Trots det får New York Times en intäkt om 340 miljoner dollar från sina prenumeranter (inklusive korsord och matlagning) Det är 155 dollar per användare och år eller 13 dollar per månad. Konverteringen blir runt 2,5 procent.
Hur som helst har New York Times lyckats dra in 340 miljoner dollar (nära 3 miljarder kronor) på sina användare. Jakten på att öka konverteringen från 2,5 procent fortsätter varje dag, men det ser riktigt tungt ut.