Vi som älskar analys och statistik har en förkärlek att titta på ”det stora perspektivet”. Allt ifrån att tala om besöksmängden senaste månaden till antalet köp som ökat sista kvartalet.
Vad som är svårare och jobbigare är att borra sig ner i datamängden och hitta den eller det elementet som gör att vi inte ökat trafikmängden med 0, 5 procent eller konverteringsgraden med ett nytt ifyllt formulär per dag.
Varför ”skäller” jag nu på oss? Jo, i egensyfte givetvis och förhoppningsvis kan det väcka ditt intresse också.
Säg till din ”chef” att idag bryr jag mig inte om hur många besökare vi har (!). Det enda jag tänker fokusera på är 1 (en) enstaka besökare som inte verkar ha fullgjort sitt besök enligt besökarens intentioner.
Vad säger du? (Nu skriver jag som att jag vore chefen) Jo, säger jag (alltså du analytiker), vi har i tio års tid analyserat aggregerade data och nu är det dags att ta tag i enskilda data.
Ja men, gör vi inte redan det idag? (säger chefen) Jo, självklart har vi analyserat enskilda data – men i princip alltid aggregerat. Nu tänker jag låta aggregerade data vara underordnat enskilda data för jag vet redan tillräckligt om vår aggregerade data.
Ok (säger chefen), du är experten, gör som du tänker!
Vi (tror jag) som analytiker behöver bli mer intresserade av att i detalj studera enskilda personers beteenden. För kan vi bättre förstå det, kan vi skapa mycket bättre digitala upplevelser för helheten.
Samtliga verktyg på marknaden för webbanalys älskar att rita grafer över totalen. Vad jag skulle önska, är att verktygen istället på förstasidan ritade upp en intressant (ur analysperspektiv) persons upplevelse av webbplatsen. Det kan vara en mycket nöjd besökare, en mycket missnöjd besökare eller – och här kommer det svåraste av allt – en besökare som inte finns (!?).
Min utmaning till dig: Finns det ett sätt att visualisera besöken som inte blir av? Alltså de människor som inte ens upplevt vår webbplats eller applikation.
Nu kanske du undrar varför detta är intressant? Jo, det allra mest intressanta besöket att analysera borde vara det som inte blev av.
Artikeln är skriven av
Lennart Svanberg
Senior Internet Specialist
www.IIHNordic.se