“Beslut ska byggas på data”

Under Webbdagarna, som arrangeras av Internetworld i Stockholm, stegade Gustaf Alströmer ansvarig för tillväxt på Airbnb:s amerikanska huvudkontor ut på scen. Med sig hade han det enkla budskapet “Beslut ska byggas på data” och “nästan allt vi bygger på Airbnb har en dashboard för att mäta allt som händer”.

Gustav Alströmer, AirBnB

AirBnBs framgångar bygger på insikten i vad marknaden vill ha och hur den vill ha det. För att hantera insikten i praktiken har företaget ett tilltäxt-team som består utav av tio utvecklare, två designers, två produktchefer och två dataexperter vars enda uppgift är att leverera tillväxt.

Gustavs förmedlade sina visdomar till publiken i några punkter:
– Du måste förstå produkten och varför den används
– Förstå varför ni växer
– Fokusera på tillväxttakt i procent
– Mät allt som går att mäta.

Här kan du se Gustavs presentation. Det är mycket “eeh” i hans tal, vilket irriterar. Men står du ut med det får du höra en intressant berättelse om hans tidigare arbeten i USA och hans nuvarande på AirBnB.