IAB Europe varnar EU. Om onlineföretag inte får visa datadrivna annonser till användarna går ekonomin under.
Reklam i digitala medier bidrog med hela 526 miljarder euro till EUs årliga GDP, både direkt och indirekt, enligt analysföretaget IHS Markit som kartlagt marknaden.
Men om EU nu stryper möjligheter för företag att kunna använda datadrivna annonser, som faller inom ramen för ePrivacy Regulation, i sin marknadsföring finns det risk att halva marknaden försvinner och då också bidraget till EUs GDP.
IHS Markit fann att 66 procent av all annonsering online kräver data, och att data bidrar till 90 procent av ökningen för den digitala annonsmarknaden.
När undersökningsföretaget GfK frågade 11.000 internetanvändare från 11 olika länder om deras vilja att istället betala för innehåll framkom det att endast 30 procent var villiga att betala en kostnad om högst 38 kronor per månad. Intäkterna från en sådan modell, utan reklamintäkterna, skulle inte räcka för publicisternas verksamhet. Flera skulle då behöva lägga ned.
“These findings should give MEPs very significant cause for concern as they consider the proposed ePrivacy Regulation. The alternative to data-driven advertising isn’t just less targeted advertising – it’s a digital ad industry half the size that it is today. That has huge consequences for Europeans,” berättar Townsend Feehan som är VD för IAB Europe.
Här kan du läsa mer.
Den här artikeln har redigerats. Redaktionen tackar vår läsare som påpekar att det inte berör GDPR utan istället ePrivacy Regulation som ska ersättas ungefär samtidigt som GDPR träder i kraft. Se vidare i kommentaren nedan.