Bara ett fåtal spelar mobilspel efter första dagen

I samband med att Pokemon Go laddats ner i miljontals exemplar över hela världen, så kan det ändå vara en god idé att inte dras med i hysterin och satsa allt på mobila spelappar. En nyligen publicerad studie visar att en överväldigande majoritet slutar spela redan någon dag efter att man laddat ner appen.

Enligt studien Leveling up Your Mobile Game: Using Audience Management Data to Boost User Acquisition and Engagement från Verto Analytics visar det sig att

  • bara 10-20 procent av alla nedladdade mobilspel har aktiva användare efter 30 dagar
  • mellan 40-60 procent av spelarna slutar använda appen efter inom den första dagen från nedladdningen
  • bara 3 procent av de aktiva spelare köper saker för riktiga pengar i spelet (in-app purchase)

Men detta betyder inte att man på något sätt ska bortse från spelmarknaden för mobiltelefoner. Det visar sig att 57 procent av de som laddar ner mobila appar är mobil-spelare, och exempelvis så spenderar amerikanarna 1, 15 miljarder timmar spelandes mobilspel. Det enda som tar mer tid från oss är sociala appar som Facebook och liknande.

Läs mer: Pokemon Go kommer nu till McDonalds

Så ta spelhysterin med en nypa salt, men var ändå uppmärksam på de andra faktorerna som numera ser annorlunda ut än för bara några år sedan. Spelarna är inte längre bara finniga män i källare, utan är i alla möjliga åldrar, är både kvinnor och män och de har (uppenbarligen) inget emot att röra på sig.

Behöver du hjälp med att optimera din digitala annonskampanj för att nå ut till fler målgrupper? Klicka här.