Marknadsförare och konsumenter har helt olika uppfattningar när det handlar om bannerannonsering och hur relevanta de är, det visar Adobes senaste rapport.
Enligt Adobes 2019 Summit Ad Report uppger 74 procent av alla marknadsförare att deras bannerannonser är relevanta för målgruppen. Samtidigt uppger endast 14 procent av konsumenterna att de finner annonserna relevanta. 35 procent av konsumenterna uppger att de medvetet har klickat på en bannerannons under 2018.
I rapporten framkommer också att 46 procent av konsumenterna anser att annonserna de ser idag är mer relevanta än för två år sedan. En förklaring till ökningen är användandet av förstapartsdata. Mer än 60 procent av varumärkena använder förstapartsdata idag.
Konsumenter spenderar mindre tid på sociala medier
Rapporten visar även att konsumenterna blir allt mer selektiva på nätet. Mer än hälften av alla konsumenter uppger att de spenderar mindre tid på sociala medieappar under 2018.
Sedan 2016 har antalet installerade appar sjunkit med 36 procent och antalet lanserade appar har sjunkit med 9 procent.