Du har säkert hört talas om Klarna, iZettle, Apple Pay, Swish med flera. En svensk aktör i betalbranschen som dock hållit sig lite i bakgrunden från starten är Bambora. Tillsammans med ett stort partnernätverk, där exempelvis iZettle ingår, förenklar Bambora betalningar och hjälper handlare att växa.
Företaget Bambora har vuxit mycket snabbt de senaste tre åren och hanterar idag betalningslösningar åt över 100.000 olika handlare världen över. Och det är inte bara småföretag, utan även riktigt stora verksamheter med internationella e-handleslösningar använder sig av Bambora för att enkelt och säkert kunna ta betalt av sina kunder.
Salesforce har varit en bidragande orsak till Bamboras snabba tillväxt menar Christoffer Rutgersson, chief growth analytics officer på Bambora. Genom att koppla ihop hela den digitala affären i ett system har de kunnat fokusera på de marknader där det är högt tryck, och kunnat expandera till flera nya marknader på ett strukturerat men snabbt sätt.
”Vi valde mellan Salesforce och Microsoft Dynamics, men i slutänden kändes det bättre med Salesforce” säger Rutgersson, och menar att användarvänligheten är högre i Salesforce. ”Med mindre än 20 klick kan vi sätta upp flera automatiska funktioner, vilket gör det enkelt att skapa olika processer för olika kunder.” Det går idag att sätta upp en helt ny kund på mindre än 24 timmar, dessutom med flera olika betalningslösningar, kortterminaler och betalningsplattformar.
Samtidigt har Bambora redan tidigt haft mentaliteten att det är bättre att göra något, och sedan rätta till felen, än att vara helt säker från början. 70 % är tillräckligt bra, genom att sedan mäta och utvärdera går det snabbt att rätta till eventuella missar. Samtidigt är de noga med att betalningarna aldrig får äventyras. Det värsta som kan hända är ju att handlaren inte kan ta betalt av en kund.
Bambora samarbetar idag med flera stora aktörer som VISA, Mastercard och Samsung Pay, där Bambora hanterar pengarna i transaktionen. De kan idag hantera över 260 olika betalningslösningar, och kan koppla ihop flera olika kanaler och på så sätt bli skalbara för handlaren. De börjar även se allt mer av kund-delbetalningar i fysiska butiker, där Bambora även har sin egen lösning som kopplar ihop med handlarens befintliga kortterminal för att genomföra köp med delbetalning och faktura.
”Det häftigaste är handlare som går in i flera länder samtidigt, det var inte möjligt tidigare. Men genom att samarbeta med oss är det idag ganska enkelt.” säger Rutgersson och menar att vi nu ser en ny utveckling av betalningslösningar och hur handlare når sina kunder, en marknad som på flera sätt stått ganska still de senaste 20 åren. Däremot kommer vi nog inte bli av med våra bankkort de närmaste 50 åren spår Rutgersson, vi är helt enkelt för vana vid att betala med kort för att helt vilja överge det alternativet i första taget.