Avsaknad av https kan bli dyrköpt

Förlorade kunder och sämre Googleplacering. Det är några konsekvenser av att meddelandet ”inte säker” kommer upp i en sajts adressfält.

Få ägare av en webbutik skulle vilja att deras kunder möts av detta meddelande när de kommer in på sajten. Ändå är det precis vad som händer om webbägare inte har köpt ett certifikat.

SSL/TLS är en teknik som används för att kryptera trafik mellan webbservern och användarens webbläsare. Nu har Google skruvat upp ”inte säker”-markeringen av http-sajter som inte har köpt TLS-certifikatet. I sak betyder det att om ett företag inte har investerat i kryptering och säkerhet kan det bli en dyr förlust av kunder och innebära en sämre placering vid sökningar i Google.

Om man inte implementerat https-standarden utan ligger kvar på http kommer användarna bli oroliga över beskedet ”inte säker” och troligen snabbt lämna webbutiken eller sajten. Det skickar en stark signal till Google om att det innehåll personen sökte inte var tillgängligt. Det i sin tur resulterar i att sajten hamnar längre ner i sökmotorn eftersom Google därmed inte levererar det resultat som användarna förväntar sig.

”Offentliga organisationer och större företag är i regel välbekanta med problemet och lägger pengar och tid på att manuellt skaffa och förnya de certifikat som behövs. Men för mindre företag, webbshoppar och organisationer är det inte alltid lika självklart att göra det. Det kan vara ganska omständligt att bli uppgraderad till https”, säger Jens Josefsson, VD på Göteborgsbaserade Webmind som är Guldpartnerbyrå till Umbraco.

Här kan du läsa mer från Umbraco som studerat detta i mer detalj.