I takt med att mitt följarantal ökar i de olika kanalerna kommer det även in en massa förslag från företag på olika samarbeten. Det gemensamma för de flesta av dem är att jag ska få deras produkter och sedan marknadsföra dessa i inlägg, stories och nätverk, skriver Sandra Friberg i denna krönika.
Vad många har lite svårt för att förstå är att en influencer lägger ner extremt mycket tid, kärlek och planering på sitt material och att de följare som jobbats ihop har krävt mycket arbete. Visst är det så att bra material och content lockar till sig följare – men det är fortfarande så med dagens neddragna räckvidd att man måste jobba för att nå ut.
Som influencer är dessa saker väldigt viktiga för mig:
- Jag är värd mer än bara gratis produkter. För när jag tar emot produkter är dessa egentligen inte gratis, dessa måste jag skatta för och ta upp i deklarationen. Så egentligen går jag back.
- Företaget måste förstå värdet av en influencer och hur mycket denna kan påverka sin målgrupp. Både företaget och influencern måste känna att samarbetet är genuint.
- Många företag skickar ut samma erbjudande till hundratals personer. Influencers pratar givetvis sinsemellan och när en inser att företaget slängt ut samma sak till så många personer tappar företaget sin trovärdighet.
- Jag är inte rädd för att ta betalt. Jag tror på det jag gör och inser värdet i att samarbeta med mig.
Så är du en influencer – våga säga nej. Våga ta betalt. Våga ställa krav.
Är du ett företag – fundera igenom upplägget och sätt upp en budget. Samarbeta hellre med lite färre influencers som känns bra och ge dessa betalt än att slänga ut halvtaskiga erbjudanden som gör att ni tappar trovärdigheten som varumärke.
Artikeln är skriven av:
Sandra Friberg
Marknadsansvarig på LJ System och Abbum