Att Twittra med egna emojis kan stå varumärken dyrt

Sugen på att lansera egna emojis på Twitter? Enkelt – allt du behöver är lite fantasi och 8, 5 miljoner svenska kronor.

I oktober lanserades 17 stycken nya specialdesignade emojis på Twitter – emojis reserverade specifikt för varumärken. Det är de stora varumärkena som får inneha lyxen – som Coca-cola, Starbucks eller Spotify. Priset ligget kring miljonen amerikanska dollar, alltså ca 8,5 miljoner svenska riksdaler.

Läs mer: Twitter experimenterar med lokalt trendande tweets i tidslinjen

Priset kan förstås förklaras med den enorma spridningskraft som i alla fall företrädare för dessa varumärken tror kan ligga i möjligheten att kombinera olika annonsformat med emojis. Exempelvis satsar flera varumärken på kampanjer som sträcker sig över flera olika format, som kan låta användare dela videoannonser tillsammans med lättidentifierbara produktsymboler.

Inte helt dumt kanske, men verkligen inte för vem som helst. Dessutom finns de som undrar om detta verkligen kan räcka att rädda Twitters fallande popularitet, för att inte tala om de fallande aktiesiffrorna.