För bara några månader sedan rapporterade vi om hur Instagram nästan rakt av stulit ett av Snapchats viktigaste funktioner, Stories. Stölden (som mer eller mindre erkändes av Insta själva) har nu, på bara två månader, redan lockat till sig 100 miljoner användare.
Den nya siffran kommer från Buzzfeed, och kan jämföras med Instagram som rapporterar kring 150 miljoner aktiva användare – världen över. Att på så kort tid dra till sig 100 miljoner användare är förstås också ett resultat av Instagrams breda användarbas på cirka en halv miljard.
Läs mer: Instagram ”Stories” – så tar man efter Snapchat
Stories-funktionen bygger i korthet på att de fotoinlägg som skickas i flödet är tidsbegränsade, så att den som tar en galen festbild ikväll eller imorgon inte behöver se den på måndag när jobbdeppigheten slagit till.
Man verkar således ha hittat en smart grej att stjäla, och något som många användare behövde (vare sig vi visste det själva eller inte). Ursprungligen så funderade företaget på att lägga till en liten “checkruta” för de användare som ville att deras inlägg skulle försvinna efter en viss tid, men man bestämde sig ändå att gå på Snapchats linje – ett extra steg skulle göra funktionen mindre populär, trodde man.
Men innebär detta att Snapchat kommer förlora användare, som går till Instagram istället? Inte nödvändigtvis. Sociala fotoappar ökar i allmänhet, och Instagram och Snapchat delar inte riktigt alla delar av samma publik.